L’actualitat

< Tornar al llistat

COM ESCOLLIR L'ESCOLA MÉS ADEQUADA PELS NOSTRES FILLS-ES?

04/04/2018

La psicòloga Ruth Marrugat, membre de l’equip de treball de l’escola bressol municipal El Gall Mullat, ha redactat un article per ajudar a les famílies en el moment de la tria de l’escola.

COM ESCOLLIR L'ESCOLA MÉS ADEQUADA PELS NOSTRES FILLS-ES?

Escollir l’escola pel nostre fill és un pas important. Suposa un canvi del funcionament de l’escola bressol a P3; o bé,  d’estar a casa amb la família a separar-se per primer cop per assistir a un centre educatiu.

A la nova escola l'infant hi anirà dels 3 als 12 anys i  per tant, com a mínim, hi passarà la resta de la seva infància. Així doncs, per escollir l’escola el primer que cal fer és  reflexionar sobre alguns aspectes: 

  • Com és el nostre fill-a?

Quines coses li agraden, és més aviat juganer i necessita moure's o li agrada més fer activitats pausades? De quina manera aprèn les coses? (jugant, observant, experimentant...) Quins punts forts té i quins són els seus punts dèbils?... 

  • Com som nosaltres?

Quines idees tenim sobre l’educació? Som religiosos o no? Ens agrada participar en les activitats escolars? Tenim informació sobre les diverses línies pedagògiques que s’apliquen actualment (tradicional, religiosa, innovadora...)? Treballem? Quins horaris tenim?  

  • Com és la nostra família?

Quin tipus de família som? Hi ha altres germans més grans o més petits? Tenim suport familiar, avis, tiets…Viuen a prop? 

Un cop hem pogut reflexionar sobre aquests aspectes ja podem estar una mica més orientats. Per acabar de decidir-nos, us presentem algunes recomanacions que poden ser d’ajuda:

  • Cal conèixer bé la manera de treballar de cada escola, per tant cal conèixer el seu projecte educatiu. És important que aquest sigui coherent en la nostra manera d’entendre l’educació, en els nostres valors i les nostres preferències pedagògiques.
  • És important anar a les portes obertes de les diferents escoles que puguin ser del nostre interès... o de la nostra zona. Cal informar-se del procés d’assignació de places i de les dates de matriculació de cada centre.
  • Si és possible cal visitar l’escola en funcionament. Conèixer les activitats que fan, els professionals que es relacionaran diàriament amb el nostres infant, el nombre d’alumnes per aula, les dinàmiques diàries dins l’escola (hàbits, racons, treball per projectes, fitxes,...), l’ús de les instal·lacions i la relació família-escola...És recomanable consultar les pàgines web de les diferents escoles.
  • És important també valorar la part pràctica del dia a dia i la manera en la que anirem a l’escola; hi podem anar a peu, necessitem el cotxe o bé hi ha transport escolar? Quant temps hi ha de casa nostra a l’escola? Si algun dia no podem recollir el nostre fill tenim alguna alternativa? Tenir l’escola a prop de casa pot facilitar molt el nostre dia a dia així com la relació del nostre fill amb els seus amics i companys.
  • Cal pensar si els horaris de l’escola s’ajusten a les nostres necessitats familiars i també valorar si són adequats pel nostres fill. Per tant, cal pensar si hi ha servei d’acollida, de menjador i la possibilitat de realitzar alguna activitat extraescolar.
  • Cal també informar-se del funcionament del menjador escolar en el cas que necessitem fer-ne ús; i per tant també valorar si és coherent amb les nostres conviccions i si segueix un estil d’alimentació saludable.
  • La part econòmica és també important: quines despeses ens suposarà portar el nostre infants a una determinada escola (si és pública, privada o concertada, l’import de l’acollida, del menjador escolar i de les extraescolars, el transport...) Per últim, si el nostre fill té alguna dificultat cal contactar prèviament amb l’EAP (Equip d'Assessorament i orientació Psicopedagògica) de la zona.

Un altre aspecte rellevant a l’hora d’escollir l’escola és el tipus. Sovint això està directament relacionat amb el projecte educatiu de cada centre, amb el funcionament diari de l’escola i amb el visió de la manera com els infants aprenen. Així doncs, les escoles poden ser per una banda: públiques, privades o concertades. Per l’altre, poden ser escoles amb metodologies tradicionals o més innovadores, com aquelles escoles que participen amb el projecte d’Escola Nova 21. Actualment,  hi ha un augment d’escoles que treballen amb pedagogies considerades alternatives, són les habitualment anomenades escoles d’educació lliure o d’educació viva.  Aquestes escoles acostumen a basar-se en models específics escrits per diversos autors com exemple Montessori, Pikler, Waldorf, Reggio Emilia...

Finalment, cal indicar que el tipus d’escola també es pot definir pensant en els següents elements: si són religioses o no, si separar els infants segons si son nens o nenes, si són rurals, són escoles verdes, si fan els grups d’alumnes barrejant les edats, si ofereixen diversos idiomes, si segueixen models educatius estrangers, o bé, si atenen a la diversitat cultural i funcional dels alumnes.

Ajuntament de la Vila de Piera - Regidoria d’Educació i Infància, carrer de la Plaça, 16-18 | Tel. 93 778 88 00

Volem enfortir els vincles entre les famílies, els centres educatius i l’entorn.